Scenariusz imprezy z okazji

Dnia Służby Zdrowia

 

Miejsce: „Dom Polski”

Scenografia: scena, na której widnieje napis „ Żyj zdrowo!”, sylwety warzyw i owoców oraz drobne kwiaty.

Uczestnicy: pielęgniarka szkolna, dyrekcja, nauczyciele oraz uczniowie klas I-III

Czas: 40 minut

Cele: - wyrabianie nawyków higienicznych

           - bliższe poznanie pracy pielęgniarki szkolnej

   - Pogłębianie współpracy na płaszczyźnie wychowawca--dzieci

 

Przebieg uroczystości

1. Recytacja zbiorowa-


Dz.1.
Kiedy jest Dzień Służby Zdrowia

To uczniowie w serdecznej podzięce
Chcą złożyć wyrazy uznania
Tym, co trudu włożyli najwięcej.
Dz.2.
By nas uczyć i dobrze wychować
By naszymi krokami kierować
By nam wlać oleju do głowy
By każdy z nas był zadowolony.





DZ.3.
Życzymy i dziękujemy
Za trud i o nas dbanie
Pamięć w naszych sercach
Na zawsze pozostanie.
Dz.1.
W tym dniu uroczystym
Brzmią radosne tony,

Aby z tej nauki
Wyrosły nam plony.


                                                                     Dz.3.


Dz.2.
Chcemy, więc dziękować
Za pracę nad nami
Głęboką wdzięcznością
Sercem i kwiatami.

Niech Pani pozwoli
W wielki dzień radości
Bym wierszyk powiedziała
Na dowód miłości.

 





Dz.1.
Me życzenia bardzo skromne
Jeszcze prostsze słowa.
Ale w nich dla pani pielęgniarki

Serce me się chowa.

 Dz2.
Niech Panią kocha i poważa
Cały świat i szkoła..
Tak jak cała nasza klasa
A zwłaszcza - ja mała.


2. Inscenizacja teatralna- ZDROWO ŻYĆ

Występują: narrator, 6 dziewczynek-witaminek, dziecko.

Narrator

Moi drodzy, żeby żyć, trzeba jeść! Tak, jeść! I to zdrowe jedzenie! Zaraz każdy się zapyta, co to znaczy zdrowo jeść! Nie wiecie? Zdrowo, to znaczy, że każdy nasz posiłek powinien być bogaty w witami­ny, które są niezbędnie potrzebne dla na­szego zdrowia. Więc, uwaga! Uwaga! Zaraz usłyszymy coś o WITAMINACH.

Narrator wchodzi, na scenę wbiega i bawi się 6 różnokolorowo ubranych dziewczynek. Mają przypięte litery: A, B, C, D, E, F. Po chwili zaczynają śpiewać na melodię - My jesteśmy krasnoludki...

Dziewczynki

My jesteśmy Witaminki, /hop, sa, sa! Hop, są sa

Wszystkie mamy zdrowe minki,/ hop są sa.

W trakcie śpiewu wchodzi Dziecko, siada i podpiera głowę.

Wit. A

Nam tak wesoło, a ty jesteś taki smutny. Co ci jest?

Dziecko

Nie wiem. Stale jestem zmęczony, boli mnie głowa i często choruję.

Wit. D

Taki jesteś blady. Czy w słoneczne dni nie biegasz i nie bawisz się z  kolegami?

Dziecko

Nie chce mi się! Wole siedzieć przed telewi­zorem i oglądać bajki. Właściwie to wszystko oglądam, tak jak leci.

Wit. C

A rodzice pozwalają ci na to?

Dziecko

Nie. Ale ich stale nie ma w domu. Tato bar­dzo często wyjeżdża na delegacje, a mama oprócz pracy musi opiekować się chorą babcią, która mieszka na drugim końcu miasta.

Wit. B

A masz przygotowany obiad? A może sam sobie robisz?

Dziecko

Często jest w lodówce. A jak nie ma, to sobie coś kupuję: jakieś hamburgery-. Takie „gotow­ce". Chyba wiecie, co to jest...

Wit E

Ale to nie jest zdrowe! Nie zasili zdrowego,

wit  a

Mówisz, że jesteś zmęczony i często boli cię głowa,

a czy jesz owoce, jarzyny, pijesz mleko i jesz ser?

Dziecko

Trochę jem, ale najbardziej lubię słodycze, których jest dużo w domu. Poza rym dobrze się je słodycze, oglądając różne programy te­lewizyjne.

Wit C

Bardzo niehigienicznie żyjesz! I dziwisz się, że głowa, zmęczenie, zły humor i pewnie stop­nie w szkole nie najlepsze...

Dziecko

A kto wy jesteście, że mnie tak pouczacie!


Wit. A, B, C, D, E, F

My jesteśmy witaminy! Bez nas ani nie bę­dziesz zdrowy, ani wesoły, nawet nie będziesz mógł się dobrze uczyć!

Dziecko

Witaminy? A co to takiego?

 

Wit. F

Jesteśmy twoimi przyjaciółkami, niezbędnie potrzebnymi do życia. Twój organizm nie umie wytwarzać witamin, więc musisz pobie­rać je z pożywienia.

Wit. A

Twoje ciało i umysł stale trzeba odżywiać. Rozwijasz się, więc musisz jeść warzywa, owoce, nabiał, mięso, ryby, jajka.

Wit. D

Twoje pożywienie musi być urozmaicone, a my WITAMINY wzbogacamy je!

Dziecko

Wzbogacacie? Jak? Czym? O co?

Wit. E

Zaraz ci to wytłumaczymy!

Wit. A

Jestem witamina A. Znajdziesz mnie w marchewce, jajkach, mleku i żółtych owo­cach, np. w bananach. Dzięki mnie masz dobry wzrok.

Wit. B

Jestem witamina B. Dzięki mnie będziesz mądry i duży. ale musisz jeść ryż, sery, orzesz­ki ziemne, zielonolistne warzywa, ryby, jaj­ka, wątróbkę i pić mleko.

Wit. C

A jeżeli nie chcesz się przeziębić, jedz witaminę C, którą znajdziesz w owocach cytrusowych - czyli w cytrynach, poma­rańczach, grejpfrutach. Witamina C jest także w papryce, pomidorach i w natce pietruszki. Dzięki tej witaminie wzrasta twoja siła, a zmniejsza się zmęczenia.

Wit. D

Witamina D dba o twoje kości i zęby, a znaj­dziesz ją w sercach, mleku, rybach lub w maśle.

Wit A, B, C, D

My jesteśmy podstawowymi witaminami.

Wit D

Nazywają nas - NAJWAŻNIEJSZYMI!

WIT. C

Ale są i mnę witaminy, też bardzo ważne i

Wit. E

Tak, zgadza się, bo jeśli chcesz być długo młody, radosny, mieć ładne włosy i skórę, musisz jeść witaminę, E, którą znajdziesz w jajkach, olejach roślinnych, brukselce i innych warzywach i owocach.

   Wit. F

Myślę, że nie chcesz być gruby, więc jedz witaminę F. Znajduje się ona w nasionach słonecznika, orzechach włoskich, migdałach.

Dziecko

Przez tak krótką chwilę, tak wiele, dowiedzia­łem się o witaminach. To bardzo ciekawe, co sieje i jak. Muszę to sobie zapamiętać!

Wit. A

Pamiętaj, musisz codziennie dostarczyć swo­jemu organizmowi wszystkich witamin. Wte­dy będziesz w świetnej formie!

Wit. B

Jeżeli chcesz więcej wiedzieć o witaminach, to poszukaj informacji w czasopismach lub książkach, zapytaj dorosłych.

Wit. C

Teraz, gdy nas poznałeś, będziesz chyba ina­czej jadł - lepiej, zdrowiej i ekologicznie), tzn.: mniej słodyczy i konserwowanej żywności.

Wit.D

Zamiast kolejnych frytek, zjedz jabłko lub ba­nana. Jedz sery i pij mleko, będziesz wtedy tak wesoły jak my.


Witaminy chwytają się za ręce, tworzą koło, w środku, którego jest Dziecko, i śpiewają ten sam dwuwiersz, co na początku, rozbiegają się i wychodzą - wchodzi narrator.

Narrator (wchodzi, kilka razy kicha) Żeby się nie przeziębić, trzeba jeść witaminę C, w przeciwnym razie będzie katastrofa. Jak w pewnym miasteczku.

Inscenizacja na podstawie wiersza Jana Brzechwy KATAR. Występują: Katarzyna, Dok­tor, Rejent, goście i mieszkańcy miasteczka (liczba dowolna) oraz ja - narrator.

Z jednej strony sceny siedzi na krześle Kata­rzyna owinięta szalem i kocem, z drugiej stoi stół i kilka krzeseł. Rozpisany na role wiersz Brzechwy. Po każdym zdaniu Katarzyna kicha.

Narrator

Tak to jest, gdy nie jemy witaminy C. Wita­mina D, powiedziała nam. że dzięki niej mamy zdrowe zęby, ale muszą znaleźć się w naszym jadłospisie: mleko, sery, masło, ryby. Jeżeli to smaczne jedzenie zastąpimy słodyczami to niestety, często będziemy odwiedzali denty­stę. Czy wszyscy lubią dentystę? Nie wiem! A czy dbamy o zęby? Oto jest pytanie. Ale, ale, widzę, że zbliża się do nas dziwny gość. Wilk! Czyżby do naszego szkolnego denty­sty? A! Rozumiem, przecież wilk nie jada sera ani nie pije mleka, więc pewnie zepsuły mu się zęby. Ja się wilka boję, więc pójdę zawo­łać dentystę, (wychodzi, chwila muzyki}.

Inscenizacja na podstawie wiersza Tadeusza Śliwiaka WILK U DENTYSTY.

Występują: narrator, wilk i dentysta.

Na scenie znajduje się krzesło, stolik 7 narzę­dziami obcęgi, młotek, mała wiertarka, któ­re przegląda dentysta, ubrany w biały fartuch, po chwili wchodzi wilk- ubrany w szary dres plus maska,

Narrator

Tak skończyły się przygody, Naszych bohaterów dwóch.

 A wam wszystkim powtarzam: „w zdrowym ciele, zdrowy duch"! Zamiast kichać pod pierzyną, Przed dentystą chować się, Ty się wspieraj witaminą, Witaminy wzmocnią cię.

ZAPROSZENIE GOŚCI DO WSPÓLNYCH ZABAW


Propozycja zabaw do przeprowadzenia:

 

Konkurs, „Jaka to przyprawa”

 

Pani pielęgniarka z zawiązanymi oczyma rozpoznaje za pomocą węchu lub smaku rozłożone na talerzykach przyprawy kuchenne (sól, cukier, pieprz, papryka, majeranek). Prawidłowa odpowiedź nagradzana jest oklaskami.

 

 Konkurs „Grosik”

 

Zadaniem dziecka i wybranej pani jest zliczenie pieniędzy w woreczkach, bez odwiązywania ich. Liczenie trwa około 2 minut. Wygrywa ta drużyna, która najdokładniej poda zawartość pieniężną woreczka.

 

Konkurs „Miarka na oko”

 

Dziewczynki określają długość trzech tasiemek bez użycia miarki krawieckiej. Swoją miarę notują na karteczkach, po czym głośno odczytują swój wynik. Wygrywa ta dziewczynka, która poprawnie zmierzy „na oko”, której wynik będzie najbardziej zbliżony do rzeczywistego.

 

Konkurs „Czy znasz swoją panią?”

 

Do konkursu zaproszone są 3 panie ze swoimi uczniami ( po jednym z klasy). Dzieci wychodzą z sali, aby nie słyszeć odpowiedzi pani na pytania. Wychowawczynie odpowiedzi zapisują na kartkach, a prowadząca w swoim notesie. Pytania są następujące:

-Jaki ma pani kolor oczu?

-Jaką zupę lubi pani najbardziej?

-Jaki jest pani ulubiony kolor?

-W, jaki sposób odpoczywa pani najczęściej?

-Jaki zawód wybrałaby pani dla swojego dziecka?

Uczniowie wracają do sali. Odpowiadają na powyższe pytania (nieco zmodyfikowanych). Ich odpowiedzi skonfrontowane są z odpowiedziami swoich pań. Wygrywa para, która miała najwięcej zgodnych odpowiedzi.

 

  „Ziemniaczany konkurs” 

W konkursie bierze udział pięć dwuosobowych drużyn. Otrzymują ziemniaka, nóż oraz talerzyk. Zadaniem jest obranie ziemniaka w ten sposób, aby powstała jak najdłuższa obierzyna. Liczy się czas obrania warzywa oraz to, aby obierzyny nie spadały na podłogę.

 

 

 Zabawa „Podaj wałek” 

Wybrane dziewczynki stają w kole, tyłem do siebie. Otrzymują wałek do ciasta, który będą sobie podawać w rytm skocznej melodii. Gdy muzyka ucichnie, dziewczynka, która trzyma wałek odpada z zabawy. Wygrywa ta osoba, której uda się jak najdłużej pozostać na „scenie”.

Zabawa „Zaśpiewaj piosenkę”

 Wybrane osoby proszone są o zaśpiewanie ulubionej piosenki (każda osoba oddzielnie). Wszyscy pozostali goście pomagają w śpiewie lub akompaniują klaszcząc dłońmi.

 Konkurs „ Nadmuchaj balon” 

Udział w tym konkursie biorą chętne dwuosobowe drużyny. Zadaniem uczestników jest w jak najszybszym czasie nadmuchać balony i pobawić się z nimi.

 

Na zakończenie wszyscy razem śpiewają piosenkę

pt. ,,Zaśpiewajmy zgodnie”

 

 Ref. Zaśpiewajmy zgodnie- z werwą i z ogniem

    Zaśpiewajmy razem- słowa tej piosenki warto znać

    Zaśpiewajmy głośno- zimą i wiosną

    Zaśpiewajmy razem –dzisiaj z nami śpiewa każdy z was

 

     Kreci się świat od tylu lat

Całkiem jak karuzela

A na niej my- on ja i ty

Wszyscy pragną wesela

A jeżeli coś nam się przydarzy

Jeśli złego coś przyniesie los

My nie mamy nigdy smutnej twarzy,

Bo w zanadrzu śmiechu pełen trzos.

 

Ref. Zaśpiewajmy zgodnie- z werwą i z ogniem

   Zaśpiewajmy razem- słowa tej piosenki warto znać

   Zaśpiewajmy głośno- zimą i wiosną

   Zaśpiewajmy razem –dzisiaj z nami śpiewa każdy z was

 



Zagadki


*Czy kwaśne, czy słodkie, To zawsze jest białe. Pijcie je, na co dzień, bo jest doskonałe. (Mleko)

*Jestem mały albo duży, Bardzo lubię brud i kurz.

Tylko warczę i połykam I to cały trud. (Odkurzacz)

*Każdy je dobrze zna: mała — o zęby dba, większa — czyści ubranie, duża — sprząta mieszkanie. (Szczotka)

*W kącie stoję cicho, skromnie, jesz cukierka — chodź tu do mnie, na ulicy loda zjesz — też mnie znajdziesz, o tym wiesz. (Kosz na śmieci)

*Lubię różne niepotrzebne rzeczy, wiszę w kąciku czystości, znają mnie starsi i dzieci, jestem szufelka do... (śmieci)

*Ma cztery rogi, ale nie bodzie, wytrze każdy proch i pył — potem czyściutko jak po lodzie. (ściereczka do kurzu)

*Dobra gotowana, dobra i surowa.

Choć nie pomarańczowa, lecz pomarańczowa. (Marchewka)

*Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk

i pociągniesz mocno — wnet z ziemi wyskoczy. (Pietruszka)

*Ma gruby brzuszek i ogonek mały.

Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (Burak)

*Okrągła głowa, zielona z soczystych liści złożona. (Kapusta)

*Ma okrągłą tarczę, lecz nie jest zegarem.

Rośnie na tej tarczy dużo smacznych ziaren. (Słonecznik)